Działalność biurowa

w tym usługi księgowe, prawnicze, architekta, IT, marketingowe, pośrednictwo i doradztwo finansowe 

Charakt​erystyka bra​nży

Ryzyka typowe dla branży 

Rodzaje ryzyk

Czynniki zewnętrzne i zdarzenia losowe, np. pożar, zalanie, przepięcie

Mogą spowodować poważne straty materialne i finansowe, np. gdy uszkodzony zostanie sprzęt i wyposażenie biura, zwłaszcza sprzęt elektroniczny, ale też dokumenty i stałe elementy biura, np. szklane ścianki działowe. 

Włamania, kradzieże, dewastacje

Mogą powodować straty finansowe oraz zakłócić funkcjonowanie przedsiębiorstwa, np. gdy zdarzy się kradzież sprzętu biurowego.

Wypadki pracowników przy pracy

Mogą prowadzić do uszkodzenia ciała i związanego z nim trwałego uszczerbku na zdrowiu, np. gdy pracownik poparzy się gorącą herbatą albo porazi go prąd w czasie obsługi urządzenia biurowego. 

Ryzyko wystąpienia niektórych zdarzeń można minimalizować przez stosowanie środków bezpieczeństwa np. alarmy, monitoring, znaki ostrzegawcze, szkolenia BHP. Można się także zabezpieczyć poprzez odpowiednie ubezpieczenie dla biznesu i pracowników.

Dane liczbowe

Przyczyny szkód w UNIQA w branży działalność biurowa (w 2023 r.)*

* ​źródło: st​​atystyki wewnętrzne UNIQA

Wybrane zdarzenia w Polsce w 2022 r.**

Pożary

135 965

Burze, wichury 

125 365

Powodzie

3 967

Opady śniegu

12 108

Ulewy

14 844

** ​źródło: ​dane Państwowej Straży Pożarnej

Szkody branżowe

Pożar w serwerowni
  • W jednym z pomieszczeń biurowych firmy, zajmującej się obsługą księgową, wybuchł pożar. Jego źródłem był zasilacz awaryjny (UPS), który znajdował się w niewielkiej serwerowni. Dzięki instalacji przeciwpożarowej, pożar udało się szybko wykryć i zlokalizować. Straż pożarna przeprowadziła skuteczną akcję gaśniczą.
  • Niestety w wyniku działania płomieni, wysokiej temperatury i środka gaśniczego większość urządzeń, które znajdowały się w serwerowni, zniszczyła się.
  • Właściciel firmy mógł sfinansować zakup nowego sprzętu z polisy ubezpieczeniowej w UNIQA. Wypłacono odszkodowanie w wysokości 160 000 zł.

Kwota wypłaconego odszkodowania

160 000 zł

Awaria ekspresu do kawy
  • Ekspres do kawy w biurze jednej z kancelarii prawniczych uległ awarii. Włączał się i samoczynnie wyłączał po kilku sekundach.
  • Zakres ochrony ubezpieczeniowej w UNIQA obejmował m.in. awarię takich urządzeń, więc koszty jego naprawy w wysokości 11 000 zł zostały pokryte z odszkodowania.

Kwota wypłaconego odszkodowania

11 000 zł

Uszkodzenie sprzętu geodezyjnego
  • Jeden z pracowników biura geodezyjnego podczas pomiarów upuścił urządzenie pomiarowe, które uległo uszkodzeniu.
  • Upuszczenie było objęte ubezpieczeniem sprzętu elektronicznego od wszystkich ryzyk w UNIQA. Wypłacono odszkodowanie w wysokości 34 000 zł.

Kwota wypłaconego odszkodowania

34 000 zł

Uszkodzenie laptopa przez informatyka
  • Informatyk wykonujący zlecenie na rzecz innej firmy w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej wylał kawę na powierzony mu przez tę firmę laptop. Urządzenie należało poddać specjalistycznej naprawie.
  • Informatyk zawarł umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w UNIQA gdzie ochroną były objęte również szkody w mieniu powierzonym. Wypłacono odszkodowanie w wysokości 1800 zł, które pokryło koszty tej naprawy.

Kwota wypłaconego odszkodowania

1800 zł

Sugerowany zakres ochrony

Mienie

Przedmiot ubezpieczenia

Ryzyka w branży

Sugerowany zakres ochrony

budynek, lokal, budowle, 
w których prowadzona jest działalność biurowa

wyposażenie biura 
(np. meble, elementy wystroju, wyposażenie kuchni)

nakłady inwestycyjne 
poniesione na dostosowanie budynku lub lokalu do potrzeb działalności biurowej

środki obrotowe 
czyli np. materiały biurowe, produkty spożywcze i napoje

wartości pieniężne 
(przede wszystkim gotówka)

zdarzenia losowe i zjawiska atmosferyczne, w tym w szczególności zalania, silny wiatr, powódź i inne zdarzenia pogodowe

ubezpieczenie mienia od pożaru i innych zdarzeń losowych albo od wszystkich ryzyk 

włamania, rozboje  

ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem, rozboju, w tym zwrotu kosztów napraw zabezpieczeń przeciwkradzieżowych

umyślne zniszczenie (przez osoby trzecie) w budynku lub lokalu czyli dewastacje, w tym zniszczenie elewacji, witryn itp. poprzez graffiti

ubezpieczenie mienia od aktów dewastacji, w tym graffiti

stłuczenie witryn, gablot, ścianek szklanych, szyldów, reklam, tablic świetlnych, kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych

ubezpieczenie mienia od stłuczenia

zamieszki, strajki i rozruchy, które odbywają się w okolicach budynku, lokalu i mogą powodować uszkodzenia oraz straty

ubezpieczenie mienia od aktów terroryzmu,  strajków i zamieszek

przepięcia i uszkodzenie urządzeń, instalacji elektrycznych w budynku lub lokalu

ubezpieczenie mienia od przepięć, zarówno tych, które są efektem wyładowań atmosferycznych, jak i zmian napięcia w sieci

sprzęt elektroniczny 
(np. komputery stacjonarne, laptopy, drukarki, serwery, urządzenia telekonferencyjne, smartfony)

uszkodzenie sprzętu elektronicznego, w tym ochrona na wypadek jego niewłaściwej obsługi (upuszczenie, zalanie cieczą), awarii, czy szkód elektrycznych

ubezpieczenie sprzętu elektronicznego od wszystkich ryzyk

Skuteczna rozmowa sprzedażowa

W trakcie rozmowy poinformuj klienta o korzyściach związanych z posiadaniem ubezpieczenia. Podkreśl, że polisa pozwoli mu pokryć straty, które zostały objęte zakresem ubezpieczenia i nie podlegają wyłączeniu, a które wynikają ze szkody i pomoże przywrócić funkcjonowanie działalności. To z kolei zapewni ciągłość prowadzenia biznesu i zniweluje zagrożenie odejścia klientów.

Przygotowanie do rozmowy z klientem

Zbierz informacje, niezbędne do przygotowan​​ia d​obrej oferty ubezpieczeniowej, przed spotkaniem lub w czasie rozmowy z klientem.

Jaka działalność biurowa jest prowadzona przez klienta i jaka jest skala jego działalności, tzn. jakie usługi realizuje, czy wykonuje je tylko w biurze czy wiążą się one z wizytami u jego klientów? 

Pamiętaj, aby uwzględnić wszystkie rodzaje działalności przy ustalaniu zakresu ubezpieczenia, a także zamieścić je w ofercie i polisie. Zakres ochrony i sumy ubezpieczenia należy dopasować do konkretnych cech, potrzeb i wymagań klienta.

Od kiedy klient prowadzi działalność, czy biznes się rozwija, itp.? 

Te informacje pozwolą poznać sytuację klienta i dopasować ochronę ubezpieczeniową do jego aktualnych potrzeb, ​np. klient może planować rozwój biznesu i wynajęcie dodatkowej powierzchni lokalowej.

Czy klient zatrudnia pracowników? 

Jeśli przedsiębiorca zatrudnia pracowników, to odpowiednio dobrane ubezpieczenie może pomóc w szybszym powrocie pracownika do zdrowia i pracy. 

Czy klient wynajmuje budynek lub lokal czy też należy on do niego? 
Czy klient prowadzi działalność w jednym czy kilku miejscach? 
Jak wyglądają te lokalizacje, jakie jest ich otoczenie i sąsiedztwo np. bliskość rzeki, wysokich drzew lub masztów? 
Jaki jest ich stan techniczny i konstrukcje obiektów? 
Jakie są zabezpieczenia przeciwpożarowe i przeciwkradzieżowe? 

Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci zebrać niezbędne informacje do przygotowania oferty i wyliczenia składki.

Zakończenie rozmowy z klientem 

Zapewnij klienta, że może liczyć na Twoją pomoc nie tylko ​przy wyborze odpowiedniego zakresu ubezpieczenia, ale również gdy będzie potrzebował wsparcia w trakcie ochrony ubezpieczeniowej (np. otworzy nową lokalizację, czy rozwinie biznes w inny sposób) lub gdy zdarzy się szkoda.

Jak zgłosić szkodę → 

Przypomnij klientowi, że ​ubezpieczenie to jeden z elementów ochrony prowadzonej działalności. Bezpieczeństwo biznesu to przede wszystkim utrzymanie właściwego stanu technicznego budynku i wyposażenia, odpowiednie przeszkolenie zatrudnianych pracowników oraz spełnienie wymogów prawnych, związanych z posiadaniem mienia i bezpieczeństwem w pracy (np. przeglądy techniczne, odpowiednia dokumentacja).

Prześlij Przewodnik prewencyjny dla firm →

Jeśli zatrudnia pracowników zasugeruj, aby pomyślał o zabezpieczeniu ich życia i zdrowia. To pracownicy przyczyniają się do sukcesu w działalności.