w tym usługi księgowe, prawnicze, architekta, IT, marketingowe, pośrednictwo i doradztwo finansowe
Polaków wykonuje pracę biurową
pracowników tej branży wykonuje swoją pracę w biurze, pozostali pracują zdalnie
nowych biurowców w Polsce w 2023 roku
powierzchnia najbardziej popularnych biur
*źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS za 2022 r.
Czynniki zewnętrzne i zdarzenia losowe, np. pożar, zalanie, przepięcie
Mogą spowodować poważne straty materialne i finansowe, np. gdy uszkodzony zostanie sprzęt i wyposażenie biura, zwłaszcza sprzęt elektroniczny, ale też dokumenty i stałe elementy biura, np. szklane ścianki działowe.
Włamania, kradzieże, dewastacje
Mogą powodować straty finansowe oraz zakłócić funkcjonowanie przedsiębiorstwa, np. gdy zdarzy się kradzież sprzętu biurowego.
Wypadki pracowników przy pracy
Mogą prowadzić do uszkodzenia ciała i związanego z nim trwałego uszczerbku na zdrowiu, np. gdy pracownik poparzy się gorącą herbatą albo porazi go prąd w czasie obsługi urządzenia biurowego.
Ryzyko wystąpienia niektórych zdarzeń można minimalizować przez stosowanie środków bezpieczeństwa np. alarmy, monitoring, znaki ostrzegawcze, szkolenia BHP. Można się także zabezpieczyć poprzez odpowiednie ubezpieczenie dla biznesu i pracowników.
Przyczyny szkód w UNIQA w branży działalność biurowa (w 2023 r.)*
* źródło: statystyki wewnętrzne UNIQA
Wybrane zdarzenia w Polsce w 2022 r.**
Pożary
Burze,
wichury
Powodzie
Opady śniegu
Ulewy
** źródło: dane Państwowej Straży Pożarnej
Kwota wypłaconego odszkodowania
Kwota wypłaconego odszkodowania
Kwota wypłaconego odszkodowania
Kwota wypłaconego odszkodowania
Przedmiot ubezpieczenia
Ryzyka w branży
Sugerowany zakres ochrony
budynek,
lokal, budowle,
w których prowadzona jest działalność biurowa
wyposażenie
biura
(np. meble, elementy
wystroju, wyposażenie kuchni)
nakłady inwestycyjne
poniesione na dostosowanie budynku lub lokalu do potrzeb działalności biurowej
środki obrotowe
czyli np. materiały biurowe, produkty spożywcze i napoje
wartości pieniężne
(przede wszystkim gotówka)
zdarzenia losowe i zjawiska atmosferyczne, w tym w szczególności zalania, silny wiatr, powódź i inne zdarzenia pogodowe
ubezpieczenie mienia od pożaru i innych zdarzeń losowych albo od wszystkich ryzyk
włamania, rozboje
ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem, rozboju, w tym zwrotu kosztów napraw zabezpieczeń przeciwkradzieżowych
umyślne zniszczenie (przez osoby trzecie) w budynku lub lokalu czyli dewastacje, w tym zniszczenie elewacji, witryn itp. poprzez graffiti
ubezpieczenie mienia od aktów dewastacji, w tym graffiti
stłuczenie witryn, gablot, ścianek szklanych, szyldów, reklam, tablic świetlnych, kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych
ubezpieczenie mienia od stłuczenia
zamieszki, strajki i rozruchy, które odbywają się w okolicach budynku, lokalu i mogą powodować uszkodzenia oraz straty
ubezpieczenie mienia od aktów terroryzmu, strajków i zamieszek
przepięcia i uszkodzenie urządzeń, instalacji elektrycznych w budynku lub lokalu
ubezpieczenie mienia od przepięć, zarówno tych, które są efektem wyładowań atmosferycznych, jak i zmian napięcia w sieci
sprzęt elektroniczny
(np. komputery stacjonarne, laptopy, drukarki, serwery, urządzenia
telekonferencyjne, smartfony)
uszkodzenie sprzętu elektronicznego, w tym ochrona na wypadek jego niewłaściwej obsługi (upuszczenie, zalanie cieczą), awarii, czy szkód elektrycznych
ubezpieczenie sprzętu elektronicznego od wszystkich ryzyk
Przedmiot ubezpieczenia
Ryzyka w branży
Sugerowany zakres ochrony
odpowiedzialność cywilna,
gdy przedsiębiorca lub jego pracownik wyrządzi
szkodę osobową lub rzeczową
szkody osobowe lub rzeczowe poniesione przez klientów w biurze (np. poślizgnięcie się na mokrej, oblodzonej powierzchni)
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej
uszkodzenia w najmowanych nieruchomościach i sprzętach np. pożar w najmowanym lokalu lub uszkodzenie leasingowanych urządzeń
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej najemcy nieruchomości
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody w rzeczach ruchomych w pieczy lub pod kontrolą, stanowiących przedmiot obróbki
szkody osobowe poniesione przez pracowników w wyniku wypadków przy pracy
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pracodawcy
Przedmiot ubezpieczenia
Ryzyka w branży
Sugerowany zakres ochrony
utracony zysk
utrata dochodu w wyniku przerwy w działalności spowodowanej przez np. pożar lub zalanie w budynku, lokalu
ubezpieczenie utraconego zysku w wyniku szkody w mieniu
pierwsza pomoc techniczna, medyczna, informacyjna
nieprzewidziane zdarzenia w lokalu (np. nieszczelna rura, zbita szyba, awaria urządzeń, uszkodzenie zabezpieczeń przeciwkradzieżowych, nieszczęśliwy wypadek)
ubezpieczenie assistance
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu mechanicznego, autocasco
szkody osobowe lub rzeczowe wyrządzone pojazdem, uszkodzenia, kradzież pojazdu
ubezpieczenia komunikacyjne
ubezpieczenia życia i zdrowia przedsiębiorcy oraz pracowników
uszczerbki na zdrowiu, poważne zachorowania, śmierć
ubezpieczenia życia i zdrowia przedsiębiorcy oraz pracowników
sytuacje kryzysowe podczas podróży zagranicznej i wypoczynku
konieczność pokrycia kosztów leczenia za granicą, uzyskania pomocy assistance, uszkodzenie lub kradzież bagażu, wyrządzenie szkody u innej osoby lub np. w hotelu
ubezpieczenie turystyczne
W trakcie rozmowy poinformuj klienta o korzyściach związanych z posiadaniem ubezpieczenia. Podkreśl, że polisa pozwoli mu pokryć straty, które zostały objęte zakresem ubezpieczenia i nie podlegają wyłączeniu, a które wynikają ze szkody i pomoże przywrócić funkcjonowanie działalności. To z kolei zapewni ciągłość prowadzenia biznesu i zniweluje zagrożenie odejścia klientów.
Zbierz informacje, niezbędne do przygotowania dobrej oferty ubezpieczeniowej, przed spotkaniem lub w czasie rozmowy z klientem.
Jaka
działalność biurowa jest prowadzona przez klienta i jaka jest skala jego
działalności, tzn. jakie usługi realizuje, czy wykonuje je tylko w biurze czy wiążą
się one z wizytami u jego klientów?
Pamiętaj, aby uwzględnić wszystkie rodzaje działalności przy ustalaniu zakresu ubezpieczenia, a także zamieścić je w ofercie i polisie. Zakres ochrony i sumy ubezpieczenia należy dopasować do konkretnych cech, potrzeb i wymagań klienta.
Od
kiedy klient prowadzi działalność, czy biznes się rozwija, itp.?
Te informacje pozwolą poznać sytuację klienta i dopasować ochronę ubezpieczeniową do jego aktualnych potrzeb, np. klient może planować rozwój biznesu i wynajęcie dodatkowej powierzchni lokalowej.
Czy
klient zatrudnia pracowników?
Jeśli przedsiębiorca zatrudnia pracowników, to odpowiednio dobrane ubezpieczenie może pomóc w szybszym powrocie pracownika do zdrowia i pracy.
Czy
klient wynajmuje budynek lub lokal czy też należy on do niego?
Czy klient
prowadzi działalność w jednym czy kilku miejscach?
Jak wyglądają te
lokalizacje, jakie jest ich otoczenie i sąsiedztwo np. bliskość rzeki, wysokich
drzew lub masztów?
Jaki jest ich stan techniczny i konstrukcje obiektów?
Jakie
są zabezpieczenia przeciwpożarowe i przeciwkradzieżowe?
Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci zebrać niezbędne informacje do przygotowania oferty i wyliczenia składki.
Na początku rozmowy spróbuj ustalić, czy klient ma lub miał ubezpieczenia, a jeśli tak, to jakie. Warto wiedzieć, jakie są jego dotychczasowe doświadczenia z ubezpieczeniami, aby skutecznie pokonać ewentualne obiekcje klienta i rozwiać wszelkie wątpliwości niezbędne do podjęcia decyzji.
Czy
klient jest otwarty na ochronę ubezpieczeniową i widzi potrzebę jej posiadania lub
kontynuacji?
Z jakich
elementów ubezpieczenia jest zadowolony? Na nich możesz zacząć budować propozycję
ochrony.
Które z
elementów
ochrony są dla klienta najistotniejsze? Na nich buduj prezentację oferty np.
jeśli obawia się uszkodzeń sprzętu elektronicznego, zapewnij go, że UNIQA może
udzielić ochrony od wszystkich ryzyk dla takich uszkodzeń, w tym również dla
laptopów, smartfonów użytkowanych poza biurem na terenie całej Europy.
Jeśli klient ma złe doświadczenia z ubezpieczeniem, wątpi w jego skuteczność lub ma inne wątpliwości, przedstaw mu fakty i przykłady.
Wspomnij także o zaletach ubezpieczenia małych i średnich firm w UNIQA, które są ważne dla tej branży
W biurze geodety ochroną ubezpieczeniową zostało objęte zarówno standardowe wyposażenie biura, jak i sprzęt użytkowany poza nim. Przy określaniu sumy ubezpieczenia przedsiębiorca wskazał 45 000 zł, ale była to kwota niższą niż wartość łączna tego mienia tj. 60 000 zł. W takiej sytuacji ubezpieczyciele stosują zasadę proporcji. Jeśli wartość szkody wyniosłaby np. 10 000 zł, wypłacone odszkodowanie zostałoby proporcjonalnie pomniejszone i wypłacone w kwocie 7 500 zł. Natomiast UNIQA wypłaci pełną kwotę.
Pracownicy zatrudnieni przez biuro pośrednictwa finansowego spotykają się z klientami poza firmą. Używają w czasie tych spotkań służbowych laptopów i smartfonów. Zostały one ubezpieczone w UNIQA jako przenośny sprzęt elektroniczny, więc są objęte ochroną także na wypadek szkód, jakie powstaną poza biurem, nawet na terenie całej Europy.
By zbudować relację z klientem, możesz również zapytać:
Co
skłoniło klienta do otwarcia własnej
działalności?
Jak
ocenia swoje przedsięwzięcie?
Jeśli nie
przynosi mu ono satysfakcji, to jak
sobie radzi w tej trudnej sytuacji?
Jeśli
odnosi sukcesy, jest chwalony przez
swoich klientów (można np. sprawdzić jego oceny na portalach takich jak
Google), to jak to osiąga?
Co ceni u
swoich kontrahentów, z kim pracuje mu
się najlepiej? Możesz zapewnić go, że postarasz się być takim partnerem i
wsparciem przy prowadzeniu działalności.
Zapewnij
klienta, że może liczyć na Twoją pomoc nie tylko przy wyborze odpowiedniego zakresu
ubezpieczenia, ale również gdy będzie potrzebował wsparcia w trakcie ochrony ubezpieczeniowej (np.
otworzy nową lokalizację, czy rozwinie biznes w inny sposób) lub gdy zdarzy się szkoda.
Przypomnij klientowi, że ubezpieczenie to jeden z elementów ochrony prowadzonej
działalności. Bezpieczeństwo biznesu to przede wszystkim utrzymanie właściwego stanu technicznego
budynku i wyposażenia, odpowiednie przeszkolenie zatrudnianych pracowników oraz spełnienie wymogów
prawnych, związanych z posiadaniem mienia i bezpieczeństwem w pracy (np. przeglądy techniczne,
odpowiednia dokumentacja).
Jeśli
zatrudnia pracowników zasugeruj, aby pomyślał o zabezpieczeniu ich życia i zdrowia. To pracownicy
przyczyniają się do sukcesu w działalności.