Sprzedaż detaliczna

Charakt​erystyka bra​nży

Ryzyka typowe dla branży 

Rodzaje ryzyk

Czynniki zewnętrzne i zdarzenia losowe, np. pożar, zalanie, ​wiatr, przepięcie, uderzenie pioruna

Mogą spowodować poważne straty materialne i finansowe, np. pęknięta rura może zalać sklep i uszkodzić towar.

Włamania, kradzieże i dewastacje

Mogą powodować straty finansowe oraz zakłócić normalne funkcjonowanie sklepu np. uszkodzone drzwi zewnętrzne uniemożliwią korzystanie ze sklepu.

Ryzyka wynikające z odpowiedzialności związanej z oferowaniem produktów

Mogą spowodować np. zatrucia mrożonkami, spowodowane niewłaściwym ich przechowywaniem.

Wypadki pracowników przy pracy 

Mogą prowadzić do uszkodzenia ciała i związanych z tym trwałych uszczerbków na zdrowiu.

Urazy klientów związane z korzystaniem z infrastruktury sklepu

Mogą spowodować np. złamanie nogi po upadku na śliskiej podłodze czy oblodzonym chodniku przed sklepem.

Ryzyko wystąpienia niektórych zdarzeń można minimalizować przez stosowanie środków bezpieczeństwa np. alarmy, monitoring, znaki ostrzegawcze, szkolenia BHP. Można się także zabezpieczyć poprzez odpowiednie ubezpieczenie dla biznesu i pracowników.

Dane liczbowe

Przyczyny szkód w UNIQA w branży sprzedaż deta​liczna (w 2022 r.)*

* ​źródło: st​​atystyki wewnętrzne UNIQA

Wybrane zdarzenia w Polsce w 2022 r.**

Pożary

135 965

Burze, wichury 

125 365

Powodzie

3 967

Opady śniegu

12 108

Ulewy

14 844

** źródło: dane Państwowej Straży Pożarnej

Szkody branżowe

Wypadek klienta na mokrej podłodze
  • Klient poślizgnął się w sklepie na świeżo umytej podłodze. Upadając uderzył ręką o regał z napojami. W sklepie nie postawiono tabliczki ostrzegawczej.
  • Klient złamał rękę, doznał urazów, konieczne było m. in. zszycie ran po szkle. Trafił do szpitala, gdzie był leczony kilka dni. Z powodu obrażeń nie pracował przez dwa miesiące, więc stracił część dochodów.
  • Klient wystosował roszczenie przeciwko właścicielowi sklepu na prawie 27 000 zł. Domagał się pokrycia kosztów leczenia, rehabilitacji i utraty dochodów. Argumentował, że przyczyną wypadku i jego obrażeń było ​zaniedbanie pracownika sklepu. Właściciel sklepu miał ubezpieczenie swojego biznesu w UNIQA - polisa pokryła całość roszczeń klienta.

Kwota wypłaconego odszkodowania

27 000 zł

Awaria rury i zalanie
  • W sklepie z artykułami dla zwierząt doszło do awarii instalacji wodno-kanalizacyjnej. Została zalana część sklepu, gdzie przechowywano suchą karmę i akcesoria.
  • Worki z karmą dla zwierząt zostały zniszczone lub stały się niezdatne do sprzedaży w wyniki kontaktu z wodą. Także zabawki, materace i posłania dla zwierząt nie nadawały się do sprzedaży. Sklep został czasowo zamknięty, aby naprawić pękniętą rurę, wyremontować sklep i usunąć uszkodzone towary, co spowodowało kolejne straty finansowe.
  • Właściciel poniósł straty w wysokości 17 300 zł związane z przerwą w działalności, uszkodzeniem towaru i koniecznym remontem. Miał polisę ubezpieczeniową w UNIQA, w ramach której skorzystał z usług assistance przy likwidacji awarii, usuwania jej skutków, a także uzyskał odszkodowanie za poniesione straty. Dzięki kompleksowemu wsparciu właściciel szybko wznowił działalność i otworzył sklep dla klientów.

Kwota wypłaconego odszkodowania

17 300 zł

Uszkodzenie auta zaparkowanego w pobliżu
  • Właścicielka w lecie wystawiała przed sklepikiem spożywczym parasole i stoliki z krzesłami dla klientów. Nie były przymocowane do podłoża. Gwałtowny wiatr przewrócił stolik, a ten potoczył się i uderzył w zaparkowany w pobliżu samochód.
  • Stolik porysował lakier na boku auta.
  • Właściciel samochodu zwrócił się do właścicielki sklepu o zwrot kosztów naprawy lakierniczej w wysokości 3400 zł.
  • Ubezpieczenie w UNIQA, które miała właścicielka sklepu, pokryło w całości to roszczenie.

Kwota wypłaconego odszkodowania

3400 zł

Wypadek pracowników
  • W sklepie z odzieżą pracownicy układali zapasy towaru na półkach w magazynie, używając drabiny. Jeden z pracowników stracił równowagę i spadł. Upadając, wypuścił z rąk karton z ubraniami, który zranił w skroń drugiego pracownika, a ten przewrócił się i trafił przedramieniem w metkownicę, leżącą na podłodze.
  • Pierwszy pracownik miał wstrząs mózgu oraz ranę na głowie. Drugi złamał rękę i silnie się potłukł. Obaj wymagali pomocy medycznej i byli hospitalizowani.
  • Ponieważ właściciel sklepu ubezpieczył swoich pracowników od następstw nieszczęśliwych wypadków, poszkodowani pracownicy otrzymali odszkodowanie w łącznej wysokości 4200 zł.

Kwota wypłaconego odszkodowania

4200 zł

Sugerowany zakres ochrony

Mienie

Przedmiot ubezpieczenia

Ryzyka w branży

Sugerowany zakres ochrony

budynek, lokal, budowle, 
w których prowadzony jest sklep

wyposażenie sklepu 
(np. regały, lodówki, w których przechowywany jest towar)

nakłady inwestycyjne 
poniesione na dostosowanie budynku lub lokalu do potrzeb funkcjonowania sklepu

środki obrotowe 
czyli towary przeznaczone do sprzedaży

wartości pieniężne 
(gotówka, inne znaki pieniężne np. bilety, karty przedpłacone)

zdarzenia losowe i zjawiska atmosferyczne, w tym w szczególności zalania, silny wiatr, powódź i inne zdarzenia pogodowe

ubezpieczenie mienia od pożaru i innych zdarzeń losowych albo od wszystkich ryzyk

włamania, rozboje

ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem, rozboju, w tym zwrotu kosztów napraw zabezpieczeń antywłamaniowych

rozmrożenie produktów przechowywanych w lodówkach, chłodniach

ubezpieczenie środków obrotowych na wypadek utraty przydatności do użycia w wyniku podwyższenia się temperatury w urządzeniu chłodniczym

uszkodzenie towaru w transporcie, przewożonego np. z hurtowni, ale również takiego, który został już sprzedany, a sprzedawca dowozi go na miejsce wskazane przez kupującego (np. składy budowlane, sklepy ze sprzętem AGD)

ubezpieczenie mienia w transporcie

umyślne zniszczenie w sklepie czyli dewastacje, w tym zniszczenie elewacji, witryn itp. poprzez graffiti 

  ubezpieczenie mienia od aktów dewastacji, w tym graffiti

stłuczenie witryn, gablot, ścianek szklanych, szyldów, reklam, tablic świetlnych, kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych

ubezpieczenie stałych elementów szklanych od stłuczenia

zamieszki, strajki i rozruchy, które odbywają się w okolicach sklepu i mogą powodować uszkodzenia oraz straty

  ubezpieczenie mienia od zamieszek, strajków i rozruchów społecznych

przepięcia i uszkodzenie urządzeń, instalacji elektrycznych w sklepie

ubezpieczenie mienia od przepięć, zarówno tych, które są efektem wyładowań atmosferycznych, jak i zmian napięcia w sieci

sprzęt elektroniczny 
(np. laptopy, kasy fiskalne, czytniki, smartfony)

uszkodzenie sprzętu elektronicznego, w tym ochrona na wypadek jego niewłaściwej obsługi (upuszczenie, zalanie cieczą), awarii, czy szkód elektrycznych

ubezpieczenie sprzętu elektronicznego od wszystkich ryzyk

Skuteczna rozmowa sprzedażowa

W trakcie rozmowy poinformuj klienta o korzyściach związanych z posiadaniem ubezpieczenia. Podkreśl, że polisa pozwoli mu pokryć straty, które zostały objęte zakresem ubezpieczenia i nie p​odlegają wyłączeniu, a które wynikają ze szkody i pomoże przywrócić funkcjonowanie działalności. To z kolei zapewni ciągłość prowadzenia biznesu i zniweluje zagrożenie odejścia klientów.

Przygotowanie do rozmowy z klientem

Zbierz informacje, niezbędne do przygotowan​​ia d​obrej oferty ubezpieczeniowej, przed spotkaniem lub w czasie rozmowy z klientem.

Jaki rodzaj towaru sprzedaje dany sklep (artykuły spożywcze, materiały ogrodnicze, odzież, itd.) i jaka jest skala sprzedaży (mały sklep, duży salon)?

Zakres ochrony i sumy ubezpieczenia należy dopasować ​do konkretnych cech, potrzeb i wymagań klienta.

Czy oprócz podstawowej działalności sklep oferuje też inne usługi, np. prowadzi wyrób własnych towarów, przyjmuje i wydaje przesyłki kurierskie, itp.?

Pamiętaj, aby uwzględnić wszystkie rodzaje działalności przy ustalaniu zakresu ubezpieczenia, a także zamieścić je w ofercie i polisie.

Czy to popularny sklep, od kiedy jest na rynku, czy biznes się rozwija, itp.?

Te informacje pozwolą poznać sytuację klienta i dopasować ochronę ubezpieczeniową do jego aktualnych potrzeb, ​np. klient może planować rozwój biznesu i wynajęcie dodatkowej powierzchni lokalowej.

Czy klient zatrudnia pracowników?

Jeśli przedsiębiorca zatrudnia pracowników, to odpowiednio dobrane ubezpieczenie może pomóc w szybszym powrocie pracownika do zdrowia i pracy. 

Czy klient wynajmuje budynek lub lokal czy też należy on do niego? 
Czy klient prowadzi działalność w jednym czy kilku miejscach? 
Jak wyglądają te lokalizacje, jakie jest ich otoczenie i sąsiedztwo np. bliskość rzeki, wysokich drzew lub masztów? 
Jaki jest ich stan techniczny i konstrukcje obiektów? 
Jakie są zabezpieczenia przeciwpożarowe i przeciwkradzieżowe?

Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci zebrać niezbędne informacje do przygotowania oferty i wyliczenia składki.

By zbudować relację z klientem, możesz również zapytać:

Co skłoniło klienta do otwarcia własnej działalności? 

Jak ocenia swoje przedsięwzięcie? 

Jeśli nie przynosi mu ono satysfakcji, to jak sobie radzi w tej trudnej sytuacji? 

Jeśli odnosi sukcesy, jest chwalony przez swoich klientów (można np. sprawdzić jego oceny na portalach takich jak Google), to jak to osiąga? 

Co ceni u swoich kontrahentów, z kim pracuje mu się najlepiej? Możesz zapewnić go, że postarasz się być takim partnerem i wsparciem przy prowadzeniu działalności.

Zakończenie rozmowy z klientem 

Zapewnij klienta, że może liczyć na Twoją pomoc nie tylko ​przy wyborze odpowiedniego zakresu ubezpieczenia, ale również gdy będzie potrzebował wsparcia w trakcie ochrony ubezpieczeniowej (np. otworzy nową lokalizację, czy rozwinie biznes w inny sposób) lub gdy zdarzy się szkoda.

Jak zgłosić szkodę → 

Przypomnij klientowi, że ​ubezpieczenie to jeden z elementów ochrony prowadzonej działalności. Bezpieczeństwo biznesu to przede wszystkim utrzymanie właściwego stanu technicznego budynku i wyposażenia, odpowiednie przeszkolenie zatrudnianych pracowników oraz spełnienie wymogów prawnych, związanych z posiadaniem mienia i bezpieczeństwem w pracy (np. przeglądy techniczne, odpowiednia dokumentacja).

Prześlij Przewodnik prewencyjny dla firm →

Jeśli zatrudnia pracowników zasugeruj, aby pomyślał o zabezpieczeniu ich życia i zdrowia. To pracownicy przyczyniają się do sukcesu sprzedaży w sklepie.