Salony fryzjerskie i kosmetyczne

Charakt​erystyka bra​nży

Ryzyka typowe dla branży 

Rodzaje ryzyk

Czynniki zewnętrzne i zdarzenia losowe, np. pożar, zalanie, wiatr, przepięcie, uderzenie pioruna

Mogą spowodować poważne straty materialne i finansowe, np. uszkodzić lub zniszczyć sprzęt, narzędzia, wyposażenie salonu, farby fryzjerskie, środki pielęgnacyjne, kosmetyki.

Włamania, kradzieże i dewastacje

Mogą powodować straty finansowe oraz uniemożliwić normalne funkcjonowanie biznesu np. kradzież sprzętu i towarów uniemożliwi wykonanie zabiegów, skradzione kosmetyki o znacznej wartości trzeba będzie kupić ponownie, zniszczony szyld reklamowy trzeba będzie naprawić.

Wypadki w trakcie wykonywanej usługi i roszczenia klientów

Narażają właściciela na poważne straty finansowe związane z koniecznością wypłaty odszkodowania np. gdy dojdzie do uszkodzenia skóry, rozlany kosmetyk zniszczy ubranie klientki, klient poparzy się podaną kawą. 

Wypadki pracowników przy pracy

Mogą prowadzić do uszkodzenia ciała i związanych z tym trwałych uszczerbków na zdrowiu np. pracownik zostanie porażony prądem. 

Zakażenia bakterią lub przeniesienie choroby zakaźnej

Mogą spowodować roszczenia od klientów, jeśli w trakcie wykonywania zabiegów dojdzie do zakażenia lub przeniesienia choroby zakaźnej, np. WZW typu B. 

Ryzyko wystąpienia niektórych zdarzeń można minimalizować przez stosowanie środków bezpieczeństwa np. alarmy, monitoring, znaki ostrzegawcze, szkolenia BHP. Można się także zabezpieczyć poprzez odpowiednie ubezpieczenie dla biznesu i pracowników.

Dane liczbowe

Przyczyny szkód w UNIQA w branży fryzjersko-kosmetycznej (w 2023 r.)*

* ​źródło: st​​atystyki wewnętrzne UNIQA

Wybrane zdarzenia w Polsce w 2022 r.**

Pożary

135 965

Burze, wichury 

125 365

Powodzie

3 967

Opady śniegu

12 108

Ulewy

14 844

** ​źródło: ​dane Państwowej Straży Pożarnej

Szkody branżowe

Zalanie zakładu fryzjerskiego
  • Poza godzinami pracy zakładu fryzjerskiego woda wydostała się z instalacji. Stało się to na skutek korozji wężyka, który doprowadzał wodę do stanowiska do mycia włosów.
  • Woda lała się całą noc. Uszkodziła wykładziny podłogowe, ścienne na wysokości do 10 cm oraz meble. Na skutek spięcia w instalacji elektrycznej doszło również do awarii kilku urządzeń elektrycznych (suszarek, golarek, lampy do wykonywania makijażu). 
  • Koszty remontu lokalu oraz zakupu nowych urządzeń w wysokości 55 000 zł pokryła UNIQA z polisy właścicielki. 

Kwota wypłaconego odszkodowania

55 000 zł

Kradzież w salonie kosmetycznym
  • Sprawcy wybili szybę, uszkodzili ramę okienną i tak dostali się do lokalu.
  • Skradziono sprzęt do wykonywania usług i kosmetyki.
  • Odszkodowanie pokryło zarówno koszty wymiany okna, jak również koszt zakupu nowych urządzeń. UNIQA wypłaciła odszkodowanie w wysokości 10 000 zł. 

Kwota wypłaconego odszkodowania

10 000 zł

Uszkodzenie fotela
  • Pod klientką, która usiadła do mycia włosów w salonie fryzjerskim, załamał się fotel.
  • Spadając, uszkodziła również samą myjkę. Doznała też drobnych otarć skóry.
  • Dzięki polisie ubezpieczeniowej od wszystkich ryzyk, właścicielka zakładu otrzymała odszkodowanie, które pozwoliło sfinansować zakup nowego fotela i myjki. Poszkodowana odstąpiła od dochodzenia roszczeń z tytułu uszczerbku na zdrowiu. UNIQA wypłaciła odszkodowanie w wysokości 2500 zł. 

Kwota wypłaconego odszkodowania

2500 zł

Poparzenie podczas zabiegu kosmetycznego
  • Klientka poddała się zabiegowi kosmetycznemu, który polegał na usunięciu przebarwień skóry twarzy.
  • Niestety została dotkliwie poparzona, ponieważ pracownica salonu źle używała sprzętu do tego zabiegu.
  • Właścicielka tego salonu miała ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, dlatego UNIQA pokryła roszczenia finansowe poszkodowanej o zwrot kosztów leczenia i rekonwalescencji. Wypłacone odszkodowanie wyniosło 31 500 zł.

Kwota wypłaconego odszkodowania

31 500 zł

Sugerowany zakres ochrony

Mienie

Przedmiot ubezpieczenia

Ryzyka w branży

Sugerowany zakres ochrony

budynek, lokal, budowle, 
w których prowadzona jest działalność fryzjerska lub kosmetyczna

wyposażenie salonu 
(np. fotele, lustra, stanowiska do mycia włosów, łóżka w solariach, urządzenia do zabiegów fryzjerskich i kosmetycznych)

nakłady inwestycyjne 
poniesione na dostosowanie budynku lub lokalu do potrzeb działalności fryzjerskiej lub kosmetycznej

środki obrotowe 
czyli np. kosmetyki, środki higieny i inne artykuły do wykonywania zabiegów

wartości pieniężne 
(przede wszystkim gotówka)

zdarzenia losowe i zjawiska atmosferyczne, w tym w szczególności zalania, silny wiatr, powódź i inne zdarzenia pogodowe

ubezpieczenie mienia od pożaru i innych zdarzeń losowych albo od wszystkich ryzyk 

włamania, rozboje  

ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem, rozboju, w tym zwrotu kosztów napraw zabezpieczeń przeciwkradzieżowych

uszkodzenie maszyn, urządzeń transportowanych i użytkowanych poza lokalem w ramach usługi fryzjerskiej lub kosmetycznej wykonywanej u klienta

ubezpieczenie mienia w transporcie oraz maszyn poza miejscem ubezpieczenia

umyślne zniszczenie (przez osoby trzecie) w lokalu czyli dewastacje, w tym zniszczenie elewacji, witryn itp. poprzez graffiti

ubezpieczenie mienia od aktów dewastacji, w tym graffiti

stłuczenie witryn, gablot, ścianek szklanych, szyldów, reklam, tablic świetlnych, elementów solariów, kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych

ubezpieczenie mienia od stłuczenia

zamieszki, strajki i rozruchy, które odbywają się w okolicach lokalu i mogą powodować uszkodzenia oraz straty

ubezpieczenie mienia od aktów terroryzmu,  strajków i zamieszek

przepięcia i uszkodzenie urządzeń, instalacji elektrycznych w lokalu

ubezpieczenie mienia od przepięć, zarówno tych, które są efektem wyładowań atmosferycznych, jak i zmian napięcia w sieci

awaria maszyn i urządzeń np. tych wykorzystywanych do wykonywania zabiegów

ubezpieczenie maszyn i urządzeń od awarii

sprzęt elektroniczny 
(np. laptopy, kasy fiskalne, czytniki, smartfony)

uszkodzenie sprzętu elektronicznego, w tym ochrona na wypadek jego niewłaściwej obsługi (upuszczenie, zalanie cieczą), awarii, czy szkód elektrycznych

ubezpieczenie sprzętu elektronicznego od wszystkich ryzyk

Skuteczna rozmowa sprzedażowa

W trakcie rozmowy poinformuj klienta o korzyściach związanych z posiadaniem ubezpieczenia. Podkreśl, że polisa pozwoli mu pokryć straty, które zostały objęte zakresem ubezpieczenia i nie podlegają wyłączeniu, a które wynikają ze szkody i pomoże przywrócić funkcjonowanie działalności. To z kolei zapewni ciągłość prowadzenia biznesu i zniweluje zagrożenie odejścia klientów.

Przygotowanie do rozmowy z klientem

Zbierz informacje, niezbędne do przygotowan​​ia d​obrej oferty ubezpieczeniowej, przed spotkaniem lub w czasie rozmowy z klientem.

Jakie usługi świadczy przedsiębiorca i jaka jest skala jego działalności, tzn. czy to mały osiedlowy zakład fryzjerski, czy luksusowy salon kosmetyczny w dużym centrum handlowym? 

Zakres ochrony i sumy ubezpieczenia należy dopasować do konkretnych cech, potrzeb i wymagań klienta.

Czy oprócz podstawowej działalności przedsiębiorca oferuje też inne usługi, np. wykonuje je bezpośrednio w domach swoich klientów? Być może prowadzi również salon tatuażu, wykonuje zabiegi podologiczne, a także sprzedaje kosmetyki?

Pamiętaj, aby uwzględnić wszystkie rodzaje działalności przy ustalaniu zakresu ubezpieczenia, a także zamieścić je w ofercie i polisie.

Czy to popularny zakład lub salon, od kiedy jest na rynku, czy biznes się rozwija, itp.? 

Te informacje pozwolą poznać sytuację klienta i dopasować ochronę ubezpieczeniową do jego aktualnych potrzeb, ​np. klient może planować rozwój biznesu i wynajęcie dodatkowej powierzchni lokalowej.

Czy klient zatrudnia pracowników? 

Jeśli przedsiębiorca zatrudnia pracowników, to odpowiednio dobrane ubezpieczenie może pomóc w szybszym powrocie pracownika do zdrowia i pracy. 

Czy klient wynajmuje budynek lub lokal czy też należy on do niego? 
Czy klient prowadzi działalność w jednym czy kilku miejscach? 
Jak wyglądają te lokalizacje, jakie jest ich otoczenie i sąsiedztwo np. bliskość rzeki, wysokich drzew lub masztów? 
Jaki jest ich stan techniczny i konstrukcje obiektów? 
Jakie są zabezpieczenia przeciwpożarowe i przeciwkradzieżowe? 

Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci zebrać niezbędne informacje do przygotowania oferty i wyliczenia składki.

Zakończenie rozmowy z klientem 

Zapewnij klienta, że może liczyć na Twoją pomoc nie tylko ​przy wyborze odpowiedniego zakresu ubezpieczenia, ale również gdy będzie potrzebował wsparcia w trakcie ochrony ubezpieczeniowej (np. otworzy nową lokalizację, czy rozwinie biznes w inny sposób) lub gdy zdarzy się szkoda.

Jak zgłosić szkodę → 

Przypomnij klientowi, że ​ubezpieczenie to jeden z elementów ochrony prowadzonej działalności. Bezpieczeństwo biznesu to przede wszystkim utrzymanie właściwego stanu technicznego budynku i wyposażenia, odpowiednie przeszkolenie zatrudnianych pracowników oraz spełnienie wymogów prawnych, związanych z posiadaniem mienia i bezpieczeństwem w pracy (np. przeglądy techniczne, odpowiednia dokumentacja).

Prześlij Przewodnik prewencyjny dla firm →

Jeśli zatrudnia pracowników zasugeruj, aby pomyślał o zabezpieczeniu ich życia i zdrowia. To pracownicy przyczyniają się do sukcesu ​prowadzonego biznesu.