Zakwaterowanie

Hotele, pensjonaty, ośrodki wypoczynkowe, agroturystyka, inne formy zakwaterowania

Charakt​erystyka bra​nży

Na co warto zwrócić uwagę

Ryzyka typowe dla branży 

Rodzaje ryzyk

Czynniki zewnętrzne i zdarzenia losowe, np. pożar, zalanie, wiatr, przepięcie, uderzenie pioruna

Mogą spowodować poważne straty materialne i finansowe, np. gdy w pokoju hotelowym gość zapali świecę, od której zajmie się cały obiekt, wiatr uszkodzi wyposażenie ogródka letniego.

Włamania, kradzieże i dewastacje

Mogą powodować straty finansowe oraz uniemożliwić normalne funkcjonowanie biznesu, np. gdy goście zniszczą łazienkę i konieczny będzie jej remont. 

Ryzyka wynikające z odpowiedzialności związanej z oferowaniem produktów

Mogą narażać właściciela na poważne straty finansowe związane z koniecznością wypłaty odszkodowania np. gdy goście zatrują się bakterią po spożyciu posiłku w hotelowej restauracji. 

Wypadki pracowników przy pracy

Mogą prowadzić do uszkodzenia ciała i związanych z tym trwałych uszczerbków na zdrowiu, np. pracownik może się poparzyć. 

Urazy i inne szkody klientów związane z korzystaniem z usług oferowanych przez obiekt

Mogą powodować konieczność wypłaty odszkodowania, np. gdy gość przewróci się w trakcie wesela o element wystroju sali, złamie nogę w holu hotelu.

Ryzyko wystąpienia niektórych zdarzeń można minimalizować przez stosowanie środków bezpieczeństwa np. alarmy, monitoring, znaki ostrzegawcze, szkolenia BHP. Można się także zabezpieczyć poprzez odpowiednie ubezpieczenie dla biznesu i pracowników.

Dane liczbowe

Przyczyny szkód w UNIQA w branży związanej z zakwaterowaniem (w 2023 r.)*

* ​źródło: st​​atystyki wewnętrzne UNIQA

Wybrane zdarzenia w Polsce w 2022 r.**

Pożary

135 965

Burze, wichury 

125 365

Powodzie

3 967

Opady śniegu

12 108

Ulewy

14 844

** ​źródło: ​dane Państwowej Straży Pożarnej

Szkody branżowe

Pożar ośrodka wypoczynkowego
  • W ośrodku wypoczynkowym wybuchł pożar. Został wywołany przez napowietrzną sieć energetyczną, która była podłączona do drewnianego poszycia dachu jednego z obiektów, pokrytego papą. 
  • Ogień zajął całą połać dachu, który uległ ostatecznie zawaleniu do środka pomieszczeń. W wyniku prowadzenia akcji gaśniczej zniszczono także przedmioty, które znajdowały się w pokojach. Meble, wykładziny, elektronika zostały zalane środkiem gaśniczym. Na szczęście nie było ofiar w ludziach i pożar nie przeniósł się na sąsiednie budynki. 
  • Właściciel obiektu musiał wyłączyć go z użytkowania na czas remontu, trwającego kilkanaście miesięcy. Koszty tego remontu zostały pokryte z polisy ubezpieczeniowej w UNIQA. Wypłacono odszkodowanie w wysokości 810 000 zł. 

Kwota wypłaconego odszkodowania

810 000 zł

Zalanie części gastronomicznej hotelu
  • W czasie burzy woda opadowa wdarła się przez drzwi wejściowe i zalała w hotelu całą salę restauracyjną oraz pomieszczenia socjalno-biurowe o powierzchni 150 m2. 
  • Na całej zalanej powierzchni woda sięgała do wysokości 8 cm. Doszło też do awarii instalacji elektrycznej i informatycznej, uszkodzenia serwera, routerów, rejestratora obrazu do kamer, komputerów. 
  • Konieczny był remont oraz zakup nowego sprzętu. Poniesione straty zostały pokryte z ubezpieczenia w UNIQA. Wypłacono odszkodowanie w wysokości 40 000 zł. 

Kwota wypłaconego odszkodowania

40 000 zł

Zalanie pokoju hotelowego
  • W hotelu odbywało się wesele. Jeden z gości brał prysznic w pokoju hotelowym. Był pod wpływem alkoholu i zasnął pod prysznicem. Zatkał odpływ i nie zakręcił wody.
  • Doszło do przelania wody z niecki prysznicowej. Wydostała się ona z łazienki do pokoju i doprowadziła do uszkodzenia wykładziny podłogowej i mebli.
  • Właściciel obiektu musiał wyremontować pokój. Koszty pokrył z odszkodowania, które wypłaciła UNIQA. Wypłacono odszkodowanie w wysokości 3500 zł. 

Kwota wypłaconego odszkodowania

3500 zł

Dziecko pogryzione w agroturystyce
  • Rodzina wypoczywała w obiekcie agroturystycznym. Na łące, która nie była ogrodzona, pasły się konie. Dziecko podeszło do zwierzęcia i wyciągnęło rękę, by je pogłaskać. Niestety koń ugryzł dłoń dziecka. 
  • Spowodowało to uszczerbek na zdrowiu dziecka i szok. Rodzice dziewczynki wystąpili do właściciela agroturystyki z roszczeniem o pokrycie kosztów leczenia. 
  • Koszty te pokryła polisa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, jaką właściciel miał w UNIQA. Wypłacono odszkodowanie w wysokości 5500 zł.

Kwota wypłaconego odszkodowania

5500 zł

Sugerowany zakres ochrony

Mienie

Przedmiot ubezpieczenia

Ryzyka w branży

Sugerowany zakres ochrony

budynek, lokal, budowle, 
w których prowadzona jest działalność hotelowa, pensjonat i inne formy zakwaterowania

wyposażenie obiektu 
(np. meble, urządzenia gastronomiczne, elementy wystroju)

nakłady inwestycyjne
poniesione na dostosowanie budynku do potrzeb działalności

środki obrotowe 
(np. produkty spożywcze i gotowe posiłki, napoje, artykuły kosmetyczne i higieniczne)

wartości pieniężne 
(przede wszystkim gotówka)

zdarzenia losowe i zjawiska atmosferyczne, w tym w szczególności pożar, zalania, silny wiatr, powódź i inne zdarzenia pogodowe

ubezpieczenie mienia od pożaru i innych zdarzeń losowych albo od wszystkich ryzyk

włamania, rozboje  

ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem, rozboju, w tym zwrotu kosztów napraw zabezpieczeń przeciwkradzieżowych

rozmrożenie produktów przechowywanych w lodówkach, chłodniach

ubezpieczenie środków obrotowych na wypadek utraty przydatności do użycia w wyniku podwyższenia się temperatury w urządzeniu chłodniczym

uszkodzenie towarów w transporcie, przewożonych np. z hurtowni, ale również maszyn, urządzeń transportowanych i użytkowanych poza lokalem w ramach usługi cateringu

ubezpieczenie mienia w transporcie oraz maszyn poza miejscem ubezpieczenia

umyślne zniszczenie (przez osoby trzecie) czyli dewastacje, w tym zniszczenie elewacji, witryn itp. poprzez graffiti 

ubezpieczenie mienia od aktów dewastacji, w tym graffiti

stłuczenie witryn, gablot, ścianek szklanych, szyldów, reklam, tablic świetlnych, kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych

ubezpieczenie mienia od stłuczenia

zamieszki, strajki i rozruchy, które odbywają się w okolicach obiektu i mogą powodować uszkodzenia oraz straty

ubezpieczenie mienia od aktów terroryzmu,  strajków i zamieszek

przepięcia i uszkodzenie urządzeń, instalacji elektrycznych w obiekcie

ubezpieczenie mienia od przepięć, zarówno tych, które są efektem wyładowań atmosferycznych, jak i zmian napięcia w sieci

awaria maszyn np. pieców i innych urządzeń kuchennych

ubezpieczenie maszyn od awarii

sprzęt elektroniczny 
(np. laptopy, kasy fiskalne, czytniki, smartfony)

uszkodzenie sprzętu elektronicznego, w tym ochrona na wypadek jego niewłaściwej obsługi (upuszczenie, zalanie cieczą), awarii, czy szkód elektrycznych

ubezpieczenie sprzętu elektronicznego od wszystkich ryzyk

Skuteczna rozmowa sprzedażowa

W trakcie rozmowy poinformuj klienta o korzyściach związanych z posiadaniem ubezpieczenia. Podkreśl, że polisa pozwoli mu pokryć straty, które zostały objęte zakresem ubezpieczenia i nie podlegają wyłączeniu, a które wynikają ze szkody i pomoże przywrócić funkcjonowanie działalności. To z kolei zapewni ciągłość prowadzenia biznesu i zniweluje zagrożenie odejścia klientów.

Przygotowanie do rozmowy z klientem

Zbierz informacje, niezbędne do przygotowan​​ia d​obrej oferty ubezpieczeniowej, przed spotkaniem lub w czasie rozmowy z klientem.

Jakiego rodzaju obiekt prowadzi właściciel i jaka jest skala jego działalności (mały pensjonat, agroturystyka, duży hotel w górach lub nad morzem)? 

Zakres ochrony i sumy ubezpieczenia należy dopasować do konkretnych cech, potrzeb i wymagań klienta.

Czy oprócz podstawowej działalności przedsiębiorca oferuje też inne usługi, np. dostarcza posiłki do odbiorców, przygotowuje catering na różne okazje, organizuje imprezy okolicznościowe? 

Pamiętaj, aby uwzględnić wszystkie rodzaje działalności przy ustalaniu zakresu ubezpieczenia, a także zamieścić je w ofercie i polisie.

Czy to popularny obiekt noclegowy, od kiedy jest na rynku, czy biznes się rozwija, itp.? 

Te informacje pozwolą poznać sytuację klienta i dopasować ochronę ubezpieczeniową do jego aktualnych potrzeb, ​np. klient może planować rozwój biznesu i wynajęcie dodatkowej powierzchni lokalowej.

Czy klient zatrudnia pracowników? 

Jeśli przedsiębiorca zatrudnia pracowników, to odpowiednio dobrane ubezpieczenie może pomóc w szybszym powrocie pracownika do zdrowia i pracy. 

Czy klient wynajmuje budynek lub lokal czy też należy on do niego? 
Czy klient prowadzi działalność w jednym czy kilku miejscach? 
Jak wyglądają te lokalizacje, jakie jest ich otoczenie i sąsiedztwo np. bliskość rzeki, wysokich drzew lub masztów? 
Jaki jest ich stan techniczny i konstrukcje obiektów? 
Jakie są zabezpieczenia przeciwpożarowe i przeciwkradzieżowe? 

Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci zebrać niezbędne informacje do przygotowania oferty i wyliczenia składki.

Zakończenie rozmowy z klientem 

Zapewnij klienta, że może liczyć na Twoją pomoc nie tylko ​przy wyborze odpowiedniego zakresu ubezpieczenia, ale również gdy będzie potrzebował wsparcia w trakcie ochrony ubezpieczeniowej (np. otworzy nową lokalizację, czy rozwinie biznes w inny sposób) lub gdy zdarzy się szkoda.

Jak zgłosić szkodę → 

Przypomnij klientowi, że ​ubezpieczenie to jeden z elementów ochrony prowadzonej działalności. Bezpieczeństwo biznesu to przede wszystkim utrzymanie właściwego stanu technicznego budynku i wyposażenia, odpowiednie przeszkolenie zatrudnianych pracowników oraz spełnienie wymogów prawnych, związanych z posiadaniem mienia i bezpieczeństwem w pracy (np. przeglądy techniczne, odpowiednia dokumentacja).

Prześlij Przewodnik prewencyjny dla firm →

Jeśli zatrudnia pracowników zasugeruj, aby pomyślał o zabezpieczeniu ich życia i zdrowia. To pracownicy przyczyniają się do sukcesu w działalności hotelarskiej.