Hotele, pensjonaty, ośrodki wypoczynkowe, agroturystyka, inne formy zakwaterowania
liczba obiektów hotelarskich działających w 2023 roku
miejsc noclegowych oferują obiekty hotelarskie o kategorii 3*
to liczba turystycznych obiektów noclegowych niezaliczanych do hoteli (np. pokoje gościnne, ośrodki wczasowe), 48% tych obiektów oferuje mniej niż 10 miejsc noclegowych
Liczba obiektów hotelarskich działających w 2023 roku
*źródło: Raport GUS „Rynek hotelarski w Polsce” (wyd. z 2023 r., BROG B2B)
Czynniki zewnętrzne i zdarzenia losowe, np. pożar, zalanie, wiatr, przepięcie, uderzenie pioruna
Mogą spowodować poważne straty materialne i finansowe, np. gdy w pokoju hotelowym gość zapali świecę, od której zajmie się cały obiekt, wiatr uszkodzi wyposażenie ogródka letniego.
Włamania, kradzieże i dewastacje
Mogą powodować straty finansowe oraz uniemożliwić normalne funkcjonowanie biznesu, np. gdy goście zniszczą łazienkę i konieczny będzie jej remont.
Ryzyka wynikające z odpowiedzialności związanej z oferowaniem produktów
Mogą narażać właściciela na poważne straty finansowe związane z koniecznością wypłaty odszkodowania np. gdy goście zatrują się bakterią po spożyciu posiłku w hotelowej restauracji.
Wypadki pracowników przy pracy
Mogą prowadzić do uszkodzenia ciała i związanych z tym trwałych uszczerbków na zdrowiu, np. pracownik może się poparzyć.
Urazy i inne szkody klientów związane z korzystaniem z usług oferowanych przez obiekt
Mogą powodować konieczność wypłaty odszkodowania, np. gdy gość przewróci się w trakcie wesela o element wystroju sali, złamie nogę w holu hotelu.
Ryzyko wystąpienia niektórych zdarzeń można minimalizować przez stosowanie środków bezpieczeństwa np. alarmy, monitoring, znaki ostrzegawcze, szkolenia BHP. Można się także zabezpieczyć poprzez odpowiednie ubezpieczenie dla biznesu i pracowników.
Przyczyny szkód w UNIQA w branży związanej z zakwaterowaniem (w 2023 r.)*
* źródło: statystyki wewnętrzne UNIQA
Wybrane zdarzenia w Polsce w 2022 r.**
Pożary
Burze,
wichury
Powodzie
Opady śniegu
Ulewy
** źródło: dane Państwowej Straży Pożarnej
Kwota wypłaconego odszkodowania
Kwota wypłaconego odszkodowania
Kwota wypłaconego odszkodowania
Kwota wypłaconego odszkodowania
Przedmiot ubezpieczenia
Ryzyka w branży
Sugerowany zakres ochrony
budynek,
lokal, budowle,
w których prowadzona jest działalność hotelowa,
pensjonat i inne formy zakwaterowania
wyposażenie
obiektu
(np. meble,
urządzenia gastronomiczne, elementy wystroju)
nakłady
inwestycyjne
poniesione na dostosowanie budynku do potrzeb działalności
środki
obrotowe
(np. produkty spożywcze i gotowe posiłki, napoje, artykuły
kosmetyczne i higieniczne)
wartości pieniężne
(przede wszystkim gotówka)
zdarzenia losowe i zjawiska atmosferyczne, w tym w szczególności pożar, zalania, silny wiatr, powódź i inne zdarzenia pogodowe
ubezpieczenie mienia od pożaru i innych zdarzeń losowych albo od wszystkich ryzyk
włamania, rozboje
ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem, rozboju, w tym zwrotu kosztów napraw zabezpieczeń przeciwkradzieżowych
rozmrożenie produktów przechowywanych w lodówkach, chłodniach
ubezpieczenie środków obrotowych na wypadek utraty przydatności do użycia w wyniku podwyższenia się temperatury w urządzeniu chłodniczym
uszkodzenie towarów w transporcie, przewożonych np. z hurtowni, ale również maszyn, urządzeń transportowanych i użytkowanych poza lokalem w ramach usługi cateringu
ubezpieczenie mienia w transporcie oraz maszyn poza miejscem ubezpieczenia
umyślne zniszczenie (przez osoby trzecie) czyli dewastacje, w tym zniszczenie elewacji, witryn itp. poprzez graffiti
ubezpieczenie mienia od aktów dewastacji, w tym graffiti
stłuczenie witryn, gablot, ścianek szklanych, szyldów, reklam, tablic świetlnych, kolektorów słonecznych i paneli fotowoltaicznych
ubezpieczenie mienia od stłuczenia
zamieszki, strajki i rozruchy, które odbywają się w okolicach obiektu i mogą powodować uszkodzenia oraz straty
ubezpieczenie mienia od aktów terroryzmu, strajków i zamieszek
przepięcia i uszkodzenie urządzeń, instalacji elektrycznych w obiekcie
ubezpieczenie mienia od przepięć, zarówno tych, które są efektem wyładowań atmosferycznych, jak i zmian napięcia w sieci
awaria maszyn np. pieców i innych urządzeń kuchennych
ubezpieczenie maszyn od awarii
sprzęt elektroniczny
(np. laptopy, kasy fiskalne, czytniki, smartfony)
uszkodzenie sprzętu elektronicznego, w tym ochrona na wypadek jego niewłaściwej obsługi (upuszczenie, zalanie cieczą), awarii, czy szkód elektrycznych
ubezpieczenie sprzętu elektronicznego od wszystkich ryzyk
Przedmiot ubezpieczenia
Ryzyka w branży
Sugerowany zakres ochrony
odpowiedzialność cywilna,
gdy właściciel obiektu lub jego pracownik wyrządzi szkodę osobową lub
rzeczową
szkody osobowe lub rzeczowe poniesione przez gości w obiekcie (np. pobrudzenie odzieży, poparzenie, poślizgnięcie się na mokrej, oblodzonej powierzchni)
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej
uszkodzenia w najmowanych nieruchomościach i sprzętach np. pożar w najmowanym obiekcie lub uszkodzenie najmowanej na sezon letni lodówki do lodów
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej najemcy nieruchomości
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody w rzeczach ruchomych w pieczy lub pod kontrolą, stanowiących przedmiot obróbki
szkody osobowe wyrządzone przez produkt (np. ciało obce w posiłku, zatrucia pokarmowe)
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za produkt
szkody osobowe wywołane przez salmonellę lub inną chorobę zakaźną
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za przeniesienie chorób zakaźnych
szkody osobowe poniesione przez pracowników w wyniku wypadków przy pracy
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pracodawcy
szkody poniesione przez gości w mieniu wniesionym do pokoju hotelowego, oddanym na przechowanie, w tym w pojazdach znajdujących się na parkingu
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej podmiotów prowadzących działalność hotelarską lub ośrodki wczasowe
Przedmiot ubezpieczenia
Ryzyka w branży
Sugerowany zakres ochrony
utracony zysk
utrata dochodu w wyniku przerwy w działalności spowodowanej przez np. pożar lub zalanie w obiekcie
ubezpieczenie utraconego zysku w wyniku szkody w mieniu
pierwsza pomoc techniczna, medyczna, informacyjna
nieprzewidziane zdarzenia w obiekcie (np. nieszczelna rura, zbita szyba, awaria urządzeń, uszkodzenie zabezpieczeń przeciwkradzieżowych, nieszczęśliwy wypadek)
ubezpieczenie assistance
ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu mechanicznego, autocasco
szkody osobowe lub rzeczowe wyrządzone pojazdem, uszkodzenia, kradzież pojazdu, jeśli właściciel obiektu użytkuje pojazd
ubezpieczenia komunikacyjne
ubezpieczenia życia i zdrowia przedsiębiorcy oraz pracowników
uszczerbki na zdrowiu, poważne zachorowania, śmierć
ubezpieczenia życia i zdrowia przedsiębiorcy oraz pracowników
sytuacje kryzysowe podczas podróży zagranicznej i wypoczynku
konieczność pokrycia kosztów leczenia za granicą, uzyskania pomocy assistance, uszkodzenie lub kradzież bagażu, wyrządzenie szkody u innej osoby lub np. w hotelu
ubezpieczenie turystyczne
W trakcie rozmowy poinformuj klienta o korzyściach związanych z posiadaniem ubezpieczenia. Podkreśl, że polisa pozwoli mu pokryć straty, które zostały objęte zakresem ubezpieczenia i nie podlegają wyłączeniu, a które wynikają ze szkody i pomoże przywrócić funkcjonowanie działalności. To z kolei zapewni ciągłość prowadzenia biznesu i zniweluje zagrożenie odejścia klientów.
Zbierz informacje, niezbędne do przygotowania dobrej oferty ubezpieczeniowej, przed spotkaniem lub w czasie rozmowy z klientem.
Jakiego
rodzaju obiekt prowadzi właściciel i jaka jest skala jego działalności (mały pensjonat,
agroturystyka, duży hotel w górach lub nad morzem)?
Zakres ochrony i sumy ubezpieczenia należy dopasować do konkretnych cech, potrzeb i wymagań klienta.
Czy
oprócz podstawowej działalności przedsiębiorca oferuje też inne usługi, np.
dostarcza posiłki do odbiorców, przygotowuje catering na różne okazje,
organizuje imprezy okolicznościowe?
Pamiętaj, aby uwzględnić wszystkie rodzaje działalności przy ustalaniu zakresu ubezpieczenia, a także zamieścić je w ofercie i polisie.
Czy to
popularny obiekt noclegowy, od kiedy jest na rynku, czy biznes się rozwija,
itp.?
Te informacje pozwolą poznać sytuację klienta i dopasować ochronę ubezpieczeniową do jego aktualnych potrzeb, np. klient może planować rozwój biznesu i wynajęcie dodatkowej powierzchni lokalowej.
Czy
klient zatrudnia pracowników?
Jeśli przedsiębiorca zatrudnia pracowników, to odpowiednio dobrane ubezpieczenie może pomóc w szybszym powrocie pracownika do zdrowia i pracy.
Czy
klient wynajmuje budynek lub lokal czy też należy on do niego?
Czy klient
prowadzi działalność w jednym czy kilku miejscach?
Jak wyglądają te
lokalizacje, jakie jest ich otoczenie i sąsiedztwo np. bliskość rzeki, wysokich
drzew lub masztów?
Jaki jest ich stan techniczny i konstrukcje obiektów?
Jakie
są zabezpieczenia przeciwpożarowe i przeciwkradzieżowe?
Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci zebrać niezbędne informacje do przygotowania oferty i wyliczenia składki.
Na początku rozmowy spróbuj ustalić, czy klient ma lub miał ubezpieczenia, a jeśli tak, to jakie. Warto wiedzieć, jakie są jego dotychczasowe doświadczenia z ubezpieczeniami, aby skutecznie pokonać ewentualne obiekcje klienta i rozwiać wszelkie wątpliwości niezbędne do podjęcia decyzji.
Czy
klient jest otwarty na ochronę ubezpieczeniową i widzi potrzebę jej posiadania lub
kontynuacji?
Z jakich
elementów ubezpieczenia jest zadowolony? Na nich możesz zacząć budować propozycję
ochrony.
Które z
elementów ochrony są dla klienta
najistotniejsze? Na nich buduj prezentację oferty, np. jeśli obawia się
roszczeń w wyniku zatruć pokarmowych, to odpowiedzią na to jest ubezpieczenie
odpowiedzialności cywilnej za produkt oraz za przeniesienie chorób zakaźnych.
Dotyczy to m. in salmonelli.
Jeśli klient ma złe doświadczenia z ubezpieczeniem, wątpi w jego skuteczność lub ma inne wątpliwości, przedstaw mu fakty i przykłady.
Wspomnij także o zaletach ubezpieczenia małych i średnich firm w UNIQA, które są ważne dla tej branży
Hotel w jednej z nadmorskich miejscowości, oprócz usług zakwaterowania, prowadzi również restaurację, którą odwiedzają nie tylko goście hotelu, ale również osoby z zewnątrz. W przypadku wyłączenia prądu czy awarii urządzeń chłodniczych, np. wskutek wyładowania atmosferycznego może dojść do awarii urządzeń chłodniczych czego następstwem będzie rozmrożenie produktów przechowywanych w lodówkach i zamrażarkach. Artykuły spożywcze są wtedy do wyrzucenia. Dzięki ubezpieczeniu utraty przydatności do spożycia środków obrotowych w wyniku podwyższenia się temperatury w urządzeniu chłodniczym, to UNIQA pokryje straty finansowe, które wynikną z takiego zdarzenia.
Pensjonat w górach przygotowuje się na większe obłożenie w obiekcie w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia i Sylwestrem. Właściciele robią większe zakupy napojów, artykułów spożywczych i kosmetycznych oraz środków higieny. Gdyby doszło do pożaru w tym okresie, może okazać się, że suma ubezpieczenia dla środków obrotowych z polisy będzie niewystarczająca do pokrycia powstałych strat. UNIQA ma rozwiązanie na taką sytuację – w okresach zwiększonej świątecznej sprzedaży suma ubezpieczenia zwiększa się automatycznie o 20% jej wartości, nie więcej niż o 100 000 zł, bez konieczności aneksowania polisy.
Właścicielka hotelu przyjmuje na praktyki zawodowe pięciu nowych pracowników ze szkoły kelnerskiej. Niestety podczas obsługi gości na sali restauracyjnej dochodzi do nieprzyjemnego incydentu. Jeden z praktykantów wylewa zupę na gości i brudzi ich ubrania. Mimo że szkodę wyrządził praktykant, koszty czyszczenia odzieży pokryje ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w UNIQA.
By zbudować relację z klientem, możesz również zapytać:
Co
skłoniło klienta do otwarcia własnej
działalności?
Jak
ocenia swoje przedsięwzięcie?
Jeśli nie
przynosi mu ono satysfakcji, to jak
sobie radzi w tej trudnej sytuacji?
Jeśli
odnosi sukcesy, jest chwalony przez
swoich klientów (można np. sprawdzić jego oceny na portalach takich jak
Google), to jak to osiąga?
Co ceni u
swoich kontrahentów, z kim pracuje mu
się najlepiej? Możesz zapewnić go, że postarasz się być takim partnerem i
wsparciem przy prowadzeniu działalności.
Zapewnij
klienta, że może liczyć na Twoją pomoc nie tylko przy wyborze odpowiedniego zakresu
ubezpieczenia, ale również gdy będzie potrzebował wsparcia w trakcie ochrony ubezpieczeniowej (np.
otworzy nową lokalizację, czy rozwinie biznes w inny sposób) lub gdy zdarzy się szkoda.
Przypomnij klientowi, że ubezpieczenie to jeden z elementów ochrony prowadzonej
działalności. Bezpieczeństwo biznesu to przede wszystkim utrzymanie właściwego stanu technicznego
budynku i wyposażenia, odpowiednie przeszkolenie zatrudnianych pracowników oraz spełnienie wymogów
prawnych, związanych z posiadaniem mienia i bezpieczeństwem w pracy (np. przeglądy techniczne,
odpowiednia dokumentacja).
Jeśli
zatrudnia pracowników zasugeruj, aby pomyślał o zabezpieczeniu ich życia i zdrowia. To pracownicy
przyczyniają się do sukcesu w działalności hotelarskiej.